‘In eerste instantie kijkt een retailer naar de rotatie van zijn producten; hoeveel verkoop je? En daarna naar het rendement; hoeveel levert het op? Maar hoe zorg je vervolgens dat zowel de rotatie als het rendement onverminderd hoog blijven?’ vraagt Wim van den Berg, Retail Marketing Manager bij Growers United. ‘Door te investeren in een relevant assortiment. Hoe bouw je zo’n assortiment op? Welke productkeuzes maak je en waarom? Hoe zorg je dat jouw assortiment continu aansluit bij de actuele shopperbehoefte?’
Je onderscheiden van je concurrentie met doordacht assortiment
‘Wanneer spreek je van een relevant assortiment? Als het assortiment bijdraagt aan het creëren van een destination category. Oftewel, dit assortiment is zo herkenbaar dat shoppers er speciaal voor naar een specifieke retailer komen,’ vertelt Wim. ‘Zodra een retailer naast dit herkenbare assortiment ook nog vasthoudt aan haar merkwaarden kan je spreken van een succesformule.’
‘Neem bijvoorbeeld de HEMA. Zij hebben hun merkwaarden helder voor ogen en blijven daar continu trouw aan. De HEMA staat als sinds haar oprichting voor eenvoud, optimisme, toegankelijkheid, betrouwbaarheid en typisch Nederlands. Producten van bijzondere eenvoud en blijvende kwaliteit. Daarnaast verkoopt de HEMA van veel artikelen maar één of twee soorten. Dat maakt het overzichtelijk.’
‘Het Kruidvat is een ander voorbeeld. Deze retailer verkoopt betaalbare (A-merk) drogisterij- en verzorgingsproducten. Maar wat hen onderscheidt is het relevante assortiment en tijdelijke acties, waarbij zowel routine- als impulsproducten worden aangeboden. Hun slogan “Steeds verrassend, altijd voordelig” wordt consequent doorgevoerd in het assortiment.’
Succesvol assortiment betekent keuzes maken en durven schrappen
‘Om als retailer een succesvol assortiment op te bouwen is de eerste vraag die je jezelf moet stellen “Welke producten voegen iets toe?” of “Welke producten sluiten aan bij de actuele behoeften van mijn shoppers?” En omdat een assortiment dynamisch van aard is, is het ook van belang om het assortiment continu kritisch te bekijken. Welke producten verkopen bijvoorbeeld minder goed dan gepland? Zodra deze producten uit het assortiment worden geschrapt, komt er weer ruimte voor producten die misschien beter aansluiten bij de actuele shopperbehoefte.’
AGF speelt cruciale rol binnen succesvol assortiment
‘AGF speelt een belangrijke rol binnen een succesvolle formule. De hoge rotatie en rendement van deze productgroep zorgen direct voor waardevermeerdering. Zo kan een servicesupermarkt – een retailformule die bekend staat om zijn brede assortiment – AGF-producten aanbieden van betaalbaar tot premium. Binnen het tomatenassortiment kan er bijvoorbeeld onderscheid gemaakt worden tussen routine, premium en impulsartikelen. Zo valt er voor elke shopper iets te kiezen, wat bijdraagt aan de waardebepaling en het succes van de retailer.’
‘Om een relevant assortiment te kunnen aanbieden, moeten retailers weten wat hun shoppers beweegt,’ zegt Wim. ‘Wat zijn hun actuele behoeften als ze bij een specifieke retailer binnenstappen? Growers United kan op basis van haar (internationale) shopperonderzoek zien welke AGF-producten bij welke retailformule succesvol zijn en waar het eventueel beter kan. Door deze actuele data te analyseren, kunnen we retailers optimaal ondersteunen in de opbouw van een effectief en efficiënt assortiment. Zodat de shopper exact vindt wat hij verwacht en zelfs een beetje meer.’
Growers United gaat uit van actuele shopperinzichten om retailers optimaal te ondersteunen. Benieuwd hoe we samen een relevant assortiment kunnen creëren? Check de website van Growers United voor meer informatie of neem contact met ons op, via marketing@growersunited.nl of +31 (0)174 238 000.