Growers United wil weten wat consumenten beweegt en is koploper als het gaat om internationaal georiënteerd shopper onderzoek. ‘Via verschillende methoden meet Growers United wanneer shoppers welke afwegingen maken en waarom. Vervolgens wordt bepaald hoe daar het beste op kan worden ingespeeld. Zowel met het product als in het schap,’ vertelt Wim van den Berg, Retail Marketing Manager bij Growers United. ‘Zo kunnen we samen met retailers een passende (marketing)strategie ontwikkelen die zowel shoppers, retailers als leveranciers verder helpt.’
Gerichte in-store marketing op basis van nieuwe inzichten Growers United doet al jarenlang uitgebreid onderzoek naar wat shoppers beweegt in hun (aan)koopproces. ‘Niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Polen bieden onze onderzoeksresultaten inzicht in het keuze- en koopgedrag van consumenten,’ aldus Wim. Door alle nieuwe informatie die we in de afgelopen jaren hebben verzameld, heeft Growers United een goed beeld van (lokale) veranderingen en trends.’
‘Wat triggert de shopper om tomaten te kopen? En wanneer wordt dit bepaald? Is de motivatie van shoppers om tomaten te kopen veranderd? Zijn shoppers meer gericht op duurzame en gezonde producten in vergelijking met voorgaande jaren? Daarbij toetst Growers United wat direct invloed heeft op het koopgedrag. Bijvoorbeeld door retailers voor een bepaalde periode gericht te ondersteunen met (in-store) marketingacties en direct op de winkelvloer de verkoopresultaten te meten.’
Growers United blijft inspelen op de actuele behoeften van shoppers ‘Growers United ondersteunt niet alleen retailers maar ook hun shoppers. Wanneer uit onderzoeksresultaten blijkt dat zij andere behoeften hebben tijdens de (aan)koop van vruchtgroenten, dan is het aan ons om hier gericht op in te spelen,’ legt Wim uit. Wij kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat onze producten beter aansluiten bij de vraag. Hierin is niet alleen smaak, kleur en vorm van belang maar ook de manier waarop de vruchtgroenten worden geteeld; bijvoorbeeld via een duurzaam proces.’
Consumentvriendelijk schap moet shoppers stimuleren tot aankoop ‘En niet alleen de producten zelf, maar ook hun verpakking heeft invloed op het keuze- en koopproces. Voor shoppers kan een verpakking de doorslag geven om een product te kopen,’ vertelt Wim. Een verpakking kan ook worden ingezet om de diversiteit en kwaliteit van de producten binnen het AGF-schap te benadrukken. En daarbij kan een slim ontworpen verpakking shoppers ook meer gebruiksgemak bieden. Tenslotte is de keuze qua (duurzaam) materiaal ook van belang. Waar het uiteindelijk om draait is shoppers door middel van een aantrekkelijk AGF-schap te inspireren en enthousiasmeren. Zij moeten zowel bewust als onbewust worden overtuigd dat de producten die daar liggen absoluut het kopen waard zijn.’
Growers United, de verkooporganisatie van o.a. Prominent tomaten, blijft investeren in internationaal shopper onderzoek en daarmee ook in haar klanten. Benieuwd hoe wij u kunnen ondersteunen in het behalen van de beste verkoopresultaten? Check de website van Prominent voor meer informatie of neem contact met ons op, via marketing@growersunited.nl of +31 (0)174 238 000.