Retailformules die duidelijke keuzes maken, verstevigen hun positie

‘Retailformules die duidelijke keuzes maken zullen hun positie in het retaillandschap de komende jaren verder versterken,’ stelt Perry Dekkers, Commercieel Directeur van Growers United. ‘Discount supermarkten zullen daar een belangrijke rol in spelen. Natuurlijk draagt de recente inflatie daaraan bij, maar deze trend is al langer zichtbaar in diverse Europese landen. Alleen tijdens de coronapandemie stagneerde de stijgende lijn, omdat shoppers toen al hun boodschappen bij één retailer kochten in plaats van bij meerdere retailers. Service supermarkten blijven een belangrijke rol spelen wanneer ze zich op hun eigen manier onderscheiden. Vanuit Growers United spelen we in op beide kanalen en stemmen we het aanbod af op de specifieke behoeften.’

‘Ook zien we een flinke groei in private labels ten opzichte van A-merken. Met name discounters, die veelal private labels voeren, dragen hier de laatste jaren stevig aan bij. Maar ook bij service supermarkten is deze toename zichtbaar. Er zal altijd een plek blijven voor A-merken, maar het feit dat in Europa verreweg het merendeel van de AGF-producten wordt verkocht als private label, biedt kansen voor onze keten. Hoe kunnen we deze categorie nog succesvoller maken?’

Vergroten van omzet en rendement per vierkante meter
‘Retailers richten zich op het vergroten van omzet en rendement per vierkante meter in het AGF-schap. En de telers van Growers United richten zich op het vergroten van omzet en rendement per vierkante meter in de kas,’ vertelt Perry. ‘Deze twee uitgangspunten hebben alles met elkaar te maken en Growers United focust zich op het verbinden hiervan. Beide hebben direct invloed op elkaar, waardoor een succesvolle strategie voor de hele keten van belang is. Start een retailer met een actie op de winkelvloer, dan heeft dat in omgekeerde volgorde – van retailer terug naar de teler – invloed op alle ketenpartners.’

‘Zulk succes is vaak te danken aan het goed inspelen op de shopperbehoefte. Oftewel, bij de juiste retailer, het juiste AGF-assortiment met de juiste verpakkingsmix aanbieden. Zo verwachten shoppers bij een discount supermarkt een smal assortiment met hoog roterende AGF-producten tegen een aantrekkelijke prijs. Terwijl ze bij een service supermarkt meer keuze in bijvoorbeeld smaak, formaat en prijs willen. Het is aan ons als AGF-keten om de juiste producten te leveren, passend bij het juiste verkoopkanaal en daarmee te voldoen aan de actuele shopperbehoefte.’

Insteek Growers United anders dan reguliere route
Succesvol zijn op shopperniveau heeft een positieve invloed op de hele keten. Dat is dan ook de reden dat Growers United de shopper als uitgangspunt neemt in haar beslissingen en campagnes.

Door verkoopdata te analyseren en onderzoek te doen onder internationale shoppers, krijgen we inzicht in hun keuze- en koopgedrag. Actuele data laten ons zien wat hen op dit moment drijft. Vervolgens kijken we hoe we daar het beste op kunnen inspelen met gerichte adviezen en passende oplossingen voor retailers. En ondertussen blijven de telers van Growers United AGF-producten leveren die aansluiten bij de specifieke shopperbehoefte.’

Inzicht in shopperbehoefte cruciaal voor succesvol AGF-schap
‘Ons internationale shopperonderzoek toont niet alleen verschil in behoefte en verwachting van shoppers bij een discountsupermarkt versus servicesupermarkt, maar ook het verschil in behoefte en verwachting van shoppers binnen bijvoorbeeld servicesupermarkten. Zo hebben shoppers die een servicesupermarkt bezoeken andere verwachtingen van het AGF-assortiment bij bijvoorbeeld Albert Heijn dan bij Jumbo.’

‘Door ook op dit niveau naar shoppergedrag te kijken, kan Growers United elk soort retailer gericht adviseren, zegt Perry. ‘Het stelt ons in staat om samen met onze ketenpartners passende oplossingen te ontwikkelen die het keuze- en koopproces van shoppers optimaal beïnvloeden. Met als doel de omzet en het rendement per vierkante meter in het AGF-schap verder te verhogen.’

Growers United stelt de (internationale) shopper voorop. Benieuwd hoe we via actuele inzichten uw omzet en rendement verder kunnen verhogen? Check de website van Growers United voor meer informatie of neem contact met ons op, via marketing@growersunited.nl of +31 (0)174 238 000.