De komkommer is een populaire vruchtgroente. In 2021 was ze in Nederland zelfs de meest verkochte groente in het schap, zowel qua aantal kilo’s als de prijs per product. ‘Om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen, wordt het komkommerareaal van Growers United in 2023 opgeschaald van 40 naar 57 hectare,’ vertelt Wim van den Berg, Marketing Manager bij Growers United. Maar zelfs als iets goed gaat kan het altijd beter. Waar valt in de komkommerteelt een waardevermeerdering toe te passen?
Komkommer is ongekend populair in Nederland en daarbuiten
Niet alleen in Nederland, maar ook in de ons omringende landen zoals Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België doet deze vruchtgroente het goed. Het GroentenFruit Huis stelt dat de totale afzet in zowel 2021 als 2022, gemiddeld 565 miljoen kilo betrof, waarvan 47% naar Duitsland werd geëxporteerd, 14% naar het VK en 11% naar België. Zou je andersom kijken, dan importeerde Duitsland 37% van haar komkommers uit Nederland en het VK zelfs 49%.
En hoe is de verdeling per bevolkingsgroep, wanneer we kijken naar de verkoop van komkommers? Deze worden over de hele breedte goed verkocht; van tweepersoonshuishoudens tot gezinnen met kinderen en van jonge alleenstaanden tot gepensioneerden.
Waardevermeerdering door introduceren van meer variatie
Het gaat dus goed met de komkommer, maar het kan altijd beter. Waar kan er extra waarde worden toegevoegd? Onderzoek van IRI NL toont aan dat als het om reguliere komkommers gaat, er tussen 2021 en 2022 nauwelijks groei te zien is qua aantal kilo’s. Bij snackkomkommer daarentegen was er wel een forse groei zichtbaar van zo’n 27%.
‘Om extra waarde te creëren in het schap, zou het komkommerassortiment verder kunnen worden uitgebreid, zoals bij de tomaat,’ aldus Wim. ‘Bij deze populaire groente is namelijk niet alleen een variatie zichtbaar in formaat of biologische teelt, maar wordt er ook stevig ingezet op smaak en gemak. Denk bijvoorbeeld aan de snacktomaat of de cherry trostomaat, om enkele varianten te noemen.’
Betere houdbaarheid door bescherming in de kas en in het schap
Ook wat betreft houdbaarheid kan innovatie uitkomst bieden. Het feit dat komkommers nu vaak in folie worden verpakt, heeft alles te maken met hun gevoeligheid voor ethyleen. Deze stof wordt door andere groenten en fruit uitgescheiden maar zodra komkommers daarmee in aanraking komen, vermindert hun houdbaarheid aanzienlijk. Het in folie verpakken creëert een extra beschermlaag, waardoor komkommers 5 tot 7 dagen langer goed blijven. Hoe mooi zou het zijn als innovatie het gebruik van folie straks onnodig maakt?
Naast een betere bescherming tegen ethyleen is bescherming tegen virussen die de plant kunnen aantasten ook een belangrijke reden om nieuwe varianten te gaan kweken. Via veredeling zou de resistentie van deze komkommers tegen schadelijke invloeden van buitenaf kunnen worden verhoogd.
Kennis en ervaring toepassen vanuit de tomatenteelt
‘De recente virusdruk in de tomatenteelt was de aanleiding dat sommige tomatenkwekers de overstap maakten naar de komkommerteelt,’ legt Wim uit. ‘Tomatenkwekers zijn goed bekend met het proces van veredelen en het introduceren van verbeterde varianten. De kennis en ervaring die zij hebben opgedaan tijdens de tomatenteelt, kunnen zij nu ook toepassen op hun komkommers.’
Bij Growers United worden alle komkommers geteeld volgens de zogenaamde hogedraad-teeltmethode. Deze methode werd eerder vooral in de tomatenteelt gebruikt. Hierbij groeien komkommerplanten niet langer op de grond, maar worden ze verticaal omhoog geleid waardoor de komkommers vrij komen te hangen. Dit komt niet alleen de houdbaarheid, maar ook de kwaliteit en smaak van de komkommers ten goede. Normaliter gaan komkommers gemiddeld 30 dagen mee; vanaf de bloem tot aan de consumptie. Maar door het toepassen van de hogedraad-teeltmethode kunnen komkommers in plaats van in 22 dagen al in 15 dagen worden geoogst. Zo worden zeven kostbare dagen gewonnen en kan de route vanuit de kas naar de keuken van de consument in recordtijd worden afgelegd.
Growers United doet er alles aan om optimale houdbaarheid, kwaliteit en smaak te garanderen. Benieuwd hoe wij blijven inspireren en innoveren? Ga naar growersunited.nl/healthy-people/consument voor meer informatie of neem contact met ons op, via marketing@growersunited.nl of +31 (0)174 238 000.