Welke tactieken stimuleren meer verkoop en hogere omzet in het AGF-schap

‘Vruchtgroenten zijn een succesvolle categorie binnen de AGF-keten,’ vertelt Wim van den Berg, Retail Marketing Manager. ‘Maar Growers United blijft ambitieus en ziet altijd ruimte voor verbetering. Welke rol kunnen vruchtgroenten bijvoorbeeld spelen in de verkooptactieken van retailers? Hoe kunnen we shoppers stimuleren tot meer aankoop om zo de omzet van retailers verder te verhogen?’

Veelzijdige vruchtgroenten populair onder shoppers
Growers United biedt verschillende bekende vruchtgroenten zoals tomaten, punt- en blokpaprika’s, komkommers en aubergines. Deze producten zijn veelzijdig en makkelijk te gebruiken en te bereiden. Ze passen perfect in een gezond eetpatroon en worden door shoppers dagelijks of wekelijks gegeten.

‘Dit maakt dat veel vruchtgroenten zowel als onderdeel van een gerecht als op zichzelf gegeten kunnen worden. Die veelzijdigheid draagt bij aan de populariteit van deze categorie. Kijk maar naar tomaten,’ vertelt Wim. ‘Deze vruchtgroente kan je toevoegen aan een salade, een pastasaus of direct eten als gezond tussendoortje. Voor elk gerecht biedt Growers United een passende tomatenvariant; geurige tomaten voor een salade, sappige tomaten voor een saus en kleine, zoete tomaatjes als verantwoorde snack.’

Vruchtgroenten passen in alle relevante verkooptactieken
‘De meerwaarde van vruchtgroenten is direct zichtbaar als we kijken naar onderstaande verkooptactieken,’ vertelt Wim. ‘Retailers gebruiken deze tactieken om shoppers aan zich te binden en uiteindelijk hun omzet te verhogen. Vruchtgroenten spelen hierbij een belangrijke rol’.

  • ‘Bestemming; oftewel met welk doel bezoeken shoppers een supermarkt? Een aantrekkelijk AGF-schap met een uitgebreid assortiment van vruchtgroenten blijkt voor veel shoppers een belangrijke reden om voor een specifieke supermarkt te kiezen.’
  • ‘Routine; oftewel welke producten worden herhaaldelijk gekocht en gegeten? Snacktomaatjes bijvoorbeeld, omdat ouders deze geregeld als gezond tussendoortje geven aan hun kinderen.’
  • ‘Gemak; oftewel welke producten hebben weinig (voor)bereiding nodig? Ook hier zijn vruchtgroenten inzetbaar, omdat ze perfect passen bij de verschillende eetmomenten per dag. Niet alleen in snelle, simpele gerechten maar ook als slimme snack.’
  • ‘Shoppers aantrekken; bijvoorbeeld met tijdelijke acties en speciale aanbiedingen. Naast aanbiedingen waarin een specifieke vruchtgroente centraal staat, kunnen verschillende groenten ook als combinatie worden verkocht. Zoals een aubergine en een courgette, omdat deze perfect samengaan in één gerecht.’
  • ‘Verkoop boosten; bijvoorbeeld met incidentele acties en seizoensgebonden producten. De verkoop van vruchtgroenten kan het hele jaar door worden gestimuleerd door bijvoorbeeld het delen van inspirerende recepten; van zomerse salades tot winterse ovenschotels.’

Inzicht uit internationaal shopperonderzoek vormt basis voor actueel advies
‘Om shoppers gericht te ondersteunen tijdens hun keuze- en aankoopproces baseert Growers United zich op actuele inzichten uit haar internationale shopperonderzoek ,’ vertelt Wim. ‘De informatie die hieruit voortkomt vertalen we vervolgens samen met onze ketenpartners naar passende adviezen en oplossingen voor retailers. Want alleen als je shoppers op het juiste moment en met de juiste middelen weet te inspireren, lukt het om je verkoop en uiteindelijk je omzet te verhogen.’

Growers United werkt nauw samen met ketenpartners om retailers voor actuele adviezen en slimme oplossingen te voorzien. Benieuwd dit kan bijdragen aan groeikansen voor de hele AGF-keten? Check de website van Growers United voor meer informatie of neem contact met ons op, via marketing@growersunited.nl of +31 (0)174 238 000.