De huidige inflatie dwingt consumenten om hun uitgavenpatroon onder de loep te nemen. vertelt Mark van den Barg, Senior Trade Marketeer bij Growers United. Maar dat wil nog niet zeggen dat dit ten koste gaat van hun gezondheid. Integendeel. Met een grootschalig Europees gedragsonderzoek, toonde GfK in april 2022 aan dat Europese consumenten gefocust blijft op natuurlijke en gezonde voeding.
Verse en onbewerkte producten onderdeel van gezonde levensstijl
Ook Growers United doet onderzoek naar consumentengedrag. Hieruit kunnen we concluderen dat gemiddeld 18% van de consumenten in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk voeding als essentieel onderdeel ziet van een gezonde levensstijl. Deze groep let bij het maken van voedingskeuzes vooral op eigenschappen als vitaminen, mineralen, vezels, vers, onbewerkt en natuurlijk.
Polen blijkt wat betreft deze mindset een voorbeeld te zijn; daar focust al 26% van de bevolking zich sterk op gezonde voeding, waarbij verse groenten zelfs al tijdens het ontbijt worden gegeten. De rest van Europa kan hier een voorbeeld aan nemen, want de gemiddelde Europese consument komt niet aan de door the World Health Organisation (WHO) aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit per dag. In plaats van een inname van minimaal 400 gram groente en fruit, blijft de consumptie steken op slechts 349 gram per dag, toonde Freshfell Europe Consumption Monitor aan in 2021. De gemiddelde groenten consumptie is daar met 140 gram per dag nog niet eens de helft van.
Nudging; een subtiel duwtje richting de groenten- en fruitafdeling
Hoe kunnen wij hier als keten op inspelen? vraagt Mark zich af. Door consumenten te blijven inspireren in het maken van gezonde keuzes. Denk daarbij aan recente supermarktcampagnes waarin consumenten worden aangemoedigd om via kleine aanpassingen in hun voedings- en bewegingspatroon een gezonde(re) levensstijl te ontwikkelen. Nudging een subtiel duwtje in de juiste richting geven is bij retailers al een heel effectief middel gebleken om consumenten naar de groenten- en fruitafdeling te bewegen.
Een recente samenwerking van Growers United sluit daar mooi bij aan. Wij delen sinds kort onze kennis met voedingsdeskundige Manon Wouters. Met haar verrassende voedingsweetjes en slimme eetwissels bereikt zij dagelijks bijna 50.000 volgers via Instagram. In een volgende blog zal zij meer vertellen over deze samenwerking en de gezonde eigenschappen van onze kasgroenten.
Door in de keten de specifieke kennis en ervaring van alle partners te delen en samen kansen te benutten, denk ik dat er nog veel meer te winnen valt, vertelt Mark. En daar worden consumenten alleen maar beter van!
Op basis van onze onderzoeksdata stimuleert Growers United shoppers om vaker groenten op het menu te zetten. Benieuwd hoe wij dit aanpakken? Blijf op de hoogte via growersunited.nl/healthy-people/consument of neem contact met ons op, via marketing@growersunited.nl of +31 (0)174 238 000.