SweetPoint brengt meer kleur in het schap

Bijna alle supermarkten en groentespeciaalzaken in Europa verkopen ze inmiddels. De puntpaprika, die door zijn extra zoete smaak steeds vaker wordt verkozen naast de standaard blokpaprika. In 1996 startten drie paprikatelers van SweetPoint met het experimenteren van de teelt van zoete puntige paprika’s. “Een niche product met toegevoegde waarde in het schap”, aldus Michel Zuijderwijk, een van de telers van SweetPoint. “De rode puntpaprika is favoriet, maar ook de consumptie van de gele en oranje variant neemt de laatste jaren flink toe.    

Eerst even een stukje historie. Het begon met een onderzoek naar de mogelijkheden om het paprikasegment te verbreden. “We waren als paprikatelers benieuwd of er markt was voor een zoetere paprika met meer smaak”, zegt Michel. “De conclusie was duidelijk en de puntpaprika was geboren: een puntpaprika met een uitzonderlijke goede smaak, heerlijk zoet en met weinig zaad.” De introductie was een succes en er ontstond een nauwe samenwerking tussen de telers. Ook met een teeltbedrijf in Spanje, zodat klanten het hele jaar door op de levering van zoete puntpaprika’s kunnen rekenen. In 2003 besloten de vier telers hun krachten te bundelen en werd telersvereniging SweetPoint opgericht.

Rood, oranje en geel
Verspreid over zes locaties in Nederland, worden nu binnen Growers United op circa 27 hectare teeltoppervlak zoete puntpaprika’s geteeld. Tot vorig jaar waren dit nog voornamelijk rode puntpaprika’s. Nu de telers van SweetPoint de productie van oranje en gele puntpaprika’s verhoogd hebben, sluit het aanbod veel beter aan op de behoefte uit de markt. Michel: “De consument kiest steeds vaker voor de zoete smaak van de (Sweet Palermo) puntpaprika, in alle drie de kleurtjes. Al zijn er ook zeker nog wat hobbels te nemen om dit segment echt te laten groeien.”

Aanmoediging nodig
De zoete puntpaprika kan namelijk best nog wel wat aanmoediging gebruiken, is te lezen in het onlangs door Growers United gepubliceerde whitepaper. 42% van de Nederlandse shoppers en 38% van de shoppers in het Verenigd Koninkrijk laten weten dat zij het product niet kopen, omdat zij simpelweg niet aan zoete puntpaprika’s denken. Hierbij kan een actief promotiebeleid en betere zichtbaarheid een oplossing bieden. Bijvoorbeeld een prominente positionering in het schap – vlak boven de blokpaprika – zou een slimme zet zijn om de verkoop van puntpaprika’s te stimuleren. Net als meer schapruimte voor de drie kleurenmix.

“Werk aan de winkel dus. En nog genoeg ambities om dit mooie product bij iedere consument op het bord te krijgen!”