De zoektocht naar resistente tomaten

Sinds begin 2020 hebben we in de Nederlandse tomatenteelt te kampen met het ToBRFV-virus. Een snel verspreidend plantenvirus dat invloed heeft op de wereldwijde productie én distributie van tomaten. Overschakelen op tomatenrassen die resistent zijn, is de beste manier om de gevolgen van een besmetting te voorkomen. Product marketeer Sanne Kuyvenhoven en Geert Koot (rassencoördinator bij Prominent Tomaten) vertellen ons over de zoektocht naar en het samenstellen van een compleet nieuw assortiment tomaten.

“Eigenlijk beginnen we als rassencommissie weer bij nul”, vertelt Geert. “Alle rassen die we tot voor kort selecteerden en nu niet resistent blijken te zijn, moeten vervangen worden door een ras dat niet gevoelig is voor het ToBRFV-virus.” En waar een zaadhuis vroeger twee tot vier jaar nodig had om een ras te introduceren, hebben we nu geen tijd te verliezen. Iedere teler is erbij gebaat het nieuwe seizoen te kunnen starten met een resistente tomaat in de kas. Ondanks dat er meer druk op staat, gaat Geert samen met de andere telers in de rassencommissie niet over één nacht ijs. “Bij ons moet een nieuw ras minimaal dezelfde kwaliteiten hebben of zelfs beter scoren. Zo testen onze keurmeesters de nieuwe rassen op houdbaarheid, smaak en presentatie. En beoordeelt onafhankelijk onderzoeksbureau Normec de tomaten onder andere op smaak, brix-waarde, hardheid en uiterlijk.”

100% overtuigd
Uiteraard kijkt Growers United niet alleen naar wat zaadhuizen te bieden hebben en wat telers graag willen telen. “De tomaat moet ook in de smaak vallen bij klanten en consumenten. Er moet markt voor zijn”, vult Sanne Kuyvenhoven aan. “Vanuit de afdeling Retail Marketing komen wij ook bij de veredelaars, maar wij discussiëren meer over het in de markt zetten van nieuwe rassen. Voldoet de tomaat aan de wens van de consument? Hoe houdt het product zich in het schap? Komen ze goed uit de verpakking? Met antwoorden op die vragen, het resultaat van shopper-onderzoek en de opgeleverde data per ras, stellen wij een nieuw assortiment samen”, vertelt Sanne. “En om klanten te overtuigen delen we onze inzichten en sturen we samples toe. Zo kunnen ze zelf ervaren waar wij zo overtuigd van zijn. Want we brengen alleen tomaten op de markt waar wij ook 100% achterstaan.”