‘Waarom zou je een product introduceren zonder eerst diepgravend onderzoek te doen? En dus puur af te gaan op aannames?’ vraagt Wim van den Berg, Retail Marketing Manager. ‘Dat is zonde. Want zo presenteer je wellicht een product dat niet voldoet aan de actuele behoefte van shoppers. Of dat niet aansluit bij de ontwikkelingen in de markt. Om vervolgens nauwelijks verschil te maken in omzet en rotatie bij retailers.’ Benieuwd hoe het dan wel moet?
De drie voorwaarden voor een succesvol AGF-product
‘Ten eerste heeft een succesvol product een hoge ‘product value’. Oftewel, het voldoet aan de actuele verwachtingen en behoeften van shoppers. Maar wat zijn deze verwachtingen en behoeften precies? Daar moet je als producent en/of leverancier achter zien te komen,’ vertelt Wim. ‘Je moet weten wat shoppers ertoe aanzet om een bepaald product te kopen. Growers United doet dit bijvoorbeeld door het uitvoeren van shopperonderzoek en het analyseren van verkoopdata.’
‘Daarnaast is het voor een succesvol product van belang om mee te bewegen met ontwikkelingen in de markt. Daarom zal een producent en/of leverancier zich ook hierin moeten verdiepen. Wat gebeurt er in de markt? En welke conclusies kan je hieruit trekken? Wat betekent dit voor de ontwikkelingen in de (nabije) toekomst? En hoe zou je daar met jouw product op kunnen inspelen?’
‘Tenslotte genereert een succesvol product veel omzet en zorgt het voor een hoge rotatie bij retailers. Ongeacht tijdelijke acties en promoties. Hoe kan een leverancier deze positie verder versterken? Bijvoorbeeld door het verder vergoten van de zichtbaarheid. Of door het optimaliseren van de verpakking zodat deze nog beter aansluit bij de shopperbehoefte.’
Zoete snacktomaatjes en kiwi gold als voorbeeld van een succesvol AGF-product
‘Een voorbeeld om bovenstaande te illustreren,’ aldus Wim. ‘Stel, een shopper heeft de intentie om gezonder te eten maar heeft zin in een zoete snack. Een zak worteltjes valt af want deze valt eerder in de categorie ‘gezonde snack’ dan ‘zoete snack’. Zoete snacktomaatjes of kiwi gold zijn dan een beter alternatief. Waarom? Deze producten voldoen zowel aan de behoefte qua smaak (zoet) als snack en gemak (handzaam formaat, direct snacken of makkelijk uitlepelen van de kiwi). Daarbij liggen deze producten vaak op ooghoogte in het schap voor optimale zichtbaarheid, waardoor ze voor shoppers snel te vinden zijn.’
Hoe kan je de conversie van succesvolle AGF-producten verder verhogen?
Wat zou de omzet en rotatie nog verder kunnen verhogen? ‘Naast een succesvol product kan je bijvoorbeeld ook andere producten aanbieden die, wanneer ze samen worden gekocht, de shopper een (kleine) korting opleveren,’ antwoordt Wim. ‘Met deze zogenaamde multi buys worden shoppers aangemoedigd om net wat meer te kopen dan strikt noodzakelijk. Want, de shopper is van plan om alleen kiwi gold te kopen, maar vertrekt uiteindelijk ook met snacktomaten en een bakje blauwe bessen. Niet alleen voordelig voor de shopper, maar ook meer conversie voor de retailer.’
Succes in de toekomst door het analyseren van actuele ontwikkelingen
Hoe blijf je ook in de toekomst relevant voor shoppers? ‘Door als producent en/of leverancier continu te peilen hoe het ervoor staat met een AGF-product. En naast de actuele stand van zaken ook nieuwe ontwikkelingen en prognoses mee te laten spelen in je beslissingen rondom het product. Inzicht in het complete plaatje zorgt dat je sneller (kleine) aanpassingen kan doorvoeren, waardoor jouw product niet alleen vandaag maar voortdurend succesvol blijft.’
Growers United is continu op de hoogte van actuele behoeften en recente ontwikkelingen. Benieuwd hoe we die informatie gebruiken in het telen van succesvolle AGF-producten? Check de website van Growers United voor meer informatie of neem contact met ons op, via marketing@growersunited.nl of +31 (0)174 238 000.