Europese consumenten gaan voor groene en gezonde alternatieven

Niet alleen de verkoopprijs maar ook andere factoren bepalen het succes van producten. Tel daar nog externe omstandigheden, zoals de huidige inflatie en geopolitieke onrust, bij op en de puzzel is compleet. Wim van den Berg, Marketing Manager van Prominent Tomatoes, schijnt zijn licht op de zaak aan de hand van recente onderzoeksresultaten, ‘Op bepaalde vlakken verschillen de Europese landen sterk van elkaar, maar over een ding zijn zij het eens; een groene en gezonde strategie heeft de toekomst.’

Geeft de verkoopprijs de doorslag of spelen er andere factoren?
Waar organisaties de verkoopprijs zien als belangrijke factor om een product wel of niet te kopen, ervaren consumenten dat toch anders. Uit recent Europees onderzoek van GfK, blijken gezondheid, natuurlijke ingrediënten, kwaliteit en herkomst minstens zo belangrijk voor consumenten. ‘Het onderzoek van GfK toont aan dat in alle Europese landen, gezonde- en natuurlijke ingrediënten de meest belangrijke factoren zijn om consumenten over de streep te halen,’ vertelt Wim. ‘Naast deze nummer één en twee worden in Centraal- en Oost-Europa ook nog kwaliteit en veiligheid genoemd terwijl in West- en Zuid-Europa afvalreductie en regionale en/of lokale productie doorslaggevend zijn.’

Maar wat wordt er precies bedoeld met ‘gezonde ingrediënten’? ‘Hieronder vallen producten zonder genetische modificaties, zonder kunstmatige toevoegingen, zonder kunstmatige zoetstoffen en producten met minder suikers en minder vetten. Opmerkelijk is dat deze vijf eigenschappen voor consumenten in Centraal- en Oost-Europa hoger op de ranglijst staan dan in Noordwest-Europa.’  

Meer focus op prijs-kwaliteit door inflatie en geopolitieke onrust
Dat is goed nieuws voor de Europese AGF-sector, want groenten behoren per definitie tot de categorie ‘gezonde en natuurlijke ingrediënten’. ‘In Oost- en Zuid-Europa worden per huishouden meer verse groenten gegeten dan in Noordwest-Europa, terwijl er in verhouding minder aan wordt uitgegeven,’ vertelt Wim. ‘Dat is een opsteker, omdat iets als een gunstige prijs-kwaliteitverhouding ten tijde van een mondiale (economische) crisis extra belangrijk blijkt. De huidige inflatie zorgt ervoor dat consumenten bewuster boodschappen doen. Maar ook de geopolitieke onrust zorgt voor een terughoudend uitgavenpatroon. Deze ontwikkelingen verklaren dat de focus op prijs-kwaliteit vooral in Oost-Europese landen zichtbaar is.’

Duurzame productie om een constante kwaliteit te garanderen
‘Toch hoeven prijs, kwaliteit en duurzaamheid elkaar niet uit te sluiten. Door nu in te zetten op duurzame teelt, kunnen er in de toekomst producten van dezelfde hoge kwaliteit worden geleverd. Onze telers produceren hun groenten in een gesloten systeem, waardoor zij precies kunnen reguleren welke grondstoffen er op welk moment in het proces nodig zijn. Er wordt dus niets verspilt,’ legt Wim uit. ‘De warmte in de kas is voornamelijk afkomstig van duurzame bronnen zoals aardwarmte en eventuele afvalstoffen worden zoveel mogelijk gerecycled. Qua gewasbescherming wordt er gebruik gemaakt van natuurlijke bestrijders zoals insecten.’

‘In Zuid-Europa, Marokko of Turkije wordt voornamelijk geteeld in een low-tech kassen, waarbij lokale telers te maken hebben met een ander klimaat. De wisselende weersomstandigheden zorgen daar niet alleen voor wisselende resultaten, maar er zijn ook meer grondstoffen nodig om de gewassen optimaal te laten groeien en te beschermen tegen insecten en plagen. Ook maken deze externe factoren het lastiger om een continue kwaliteit en opbrengst te garanderen. Onze Nederlandse telers kunnen dat wel, omdat zij hun groenten telen onder beheersbare omstandigheden.’

Consumenten bereid om meer te betalen voor premium producten 
‘Een reguliere losse tomaat is over het algemeen niet duur. Premium varianten zoals cocktail- of snacktomaatjes hebben een iets hoger prijskaartje, maar consumenten blijken vaak wel bereid om daarvoor te betalen. Vooral in Nederland en Duitsland is de populariteit van deze kleine tomaat de afgelopen jaren enorm gestegen. Het onderzoek van GfK bevestigt dit. Volgens hun statistieken geven Europese consumenten graag iets meer uit aan natuurlijke ingrediënten, maar ook aan duurzame productie en verpakkingen. Daarbij zijn zij bereid meer te betalen voor regionale en/of lokale producten, die een minder grote carbon footprint hebben.’ 

Growers United gelooft in groen en gezond ondernemen. Benieuwd naar onze duurzame oplossingen? Blijf op de hoogte via growersunited.nl/duurzaamheid of neem contact met ons op, via marketing@growersunited.nl of +31 (0)174 238 000.